Anmeldelse: ”Smertens sande ansigt” af Heidi N. Janum

Heidi Janums digtsamling ”Smertens sande ansigt” er en rejse ind i smerten. Det er en rejse fra dødsdom til genfødsel. Fra diagnose til nyt liv. Heidi Janum har ligesom 100.000 andre danskere fibromyalgi og som andre fibromyalgiramte har oplevet, så er det næsten umuligt at forklare andre mennesker hvad det vil sige. Med ”Smertens sande ansigt” kommer Heidi Janum meget tæt på, at formidle både smerten, desperationen, kærligheden, kampen mod systemet og sejren ved at genvinde kontrollen i eget liv. Digtsamlingen er en appel til den ikke-smerteramte læsers forståelse, men ikke et råb om medlidenhed. Tværtimod.

Mennesker med kroniske smerter vil kunne nikke genkendende til alle de ting ”Smertens sande ansigt” fortæller. Smerternes ubønhørlige og uvelkomne indtrængen i og gradvise overtagelse af et liv. Kampen for at fastholde sig selv gennem smerterne. Ensomheden og angsten for at miste de mennesker man elsker, når ens liv og personlighed ændres så grundlæggende. Glæde og taknemmelighed, når ens kære bakker op og stag bag. Kampen mod det sociale system og sejren ved at kunne vende tilbage til et aktivt liv. Glæde og frygt for at stå over for et helt nyt liv. Selve poesi-formen understreger den personlige oplevelse og bibringer emnet en sprogligt nærværende form.

Det vurderes, at omkring 850.000 danskere lider af kroniske smerter og omkring 100.000 danskere har fibromyalgi – uden nødvendigvis at have diagnosen. Digtsamlingen ”Smertens sande ansigt” kan både give smertepatienter noget at spejle sig i og vise, at de ikke er de eneste, der har det på den måde. Samtidigt kan det hjælpe med til at formidle livet med smerter til pårørende, venner og kolleger eller måske give inspiration til hvordan man kan fortælle andre om sine smerter.

Læs mere om digtsamlingen på forlagets hjemmeside.

Nyhedsbrev